ENGLISH LANGUAGE TEACHING IN VIETNAM’S GENERAL EDUCATION: A BRIEF HISTORICAL SURVEY
Main Article Content
Abstract
This paper presents a brief historical survey of English Language Teaching (ELT) in general education in Vietnam from 1954 to the present. The main purpose of the survey is to explore the progress achieved and the shortcomings that need to be addressed in ELT at this extremely important level of education. Using an adaptation and supplement of the prominent British applied linguist Peter Strevens’s “theoretical model of language learning and teaching process” as the analytical framework, the survey focuses on exploring ELT in general education in Vietnam across four periods: (1) 1954 to 1975, (2) 1975 to 2002, (3) 2002 to 2018, and (4) 2018 to the present. The findings show that, over time, ELT in general education in Vietnam has achieved remarkable success. However, there are still some problems that need to be solved at both policy and implementation levels to further improve the quality of ELT at the general level of education in Vietnam in the years to come.
Keywords
ELT, general education, grammar-translation-oriented teaching, communication-oriented teaching
Article Details
References
Bộ Chính trị [Politburo] (2024). Kết luận số 91-KL/TW của Bộ Chính trị về thực hiện đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo (Conclusion No. 91-KL/TW of the Politburo on the Implementation of Fundamental and Comprehensive Renovation in Education and Training). https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/Uploads/2024/8/7/15/KL-91-BCT.pdf
Bộ Giáo dục & Đào tạo [Ministry of Education & Training – MoET] (1993a). Chương trình môn tiếng Anh – Ban khoa học tự nhiên và Ban khoa học kỹ thuật (English Curriculum for Students Specialized in Science and Technology) (Bắt đầu). Hanoi.
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2006). Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh (The General Education English Curriculum) (Ban hành theo Quyết định số 16/2006/QĐ-BGDĐT ngày 05 tháng 5 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo). Vietnam Education Publishing House.
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2010). Chương trình tiếng Anh thí điểm tiểu học (Pilot English Curriculum for Primary Schools in Vietnam). (Ban hành theo Quyết định số 3321/QĐ-BGDĐT ngày 12 tháng 8 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2012a). Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh thí điểm cấp trung học cơ sở (Pilot English Curriculum for Lower Secondary Schools in Vietnam). (Ban hành theo Quyết định số 01/QĐ-BGDĐT ngày 03 tháng 01 năm 2012 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2012b). Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh thí điểm cấp trung học phổ thông (Pilot English Curriculum for Upper Secondary Schools in Vietnam). (Ban hành theo Quyết định số 5290/QĐ-BGDĐT ngày 23 tháng 11 năm 2012 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2014). Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam (The Six-level Foreign Language Proficiency Framework for Vietnam). (Ban hành kèm theo Thông tư số 01/2014/TT-BGDĐT ngày 24 tháng 01 năm 2014 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông: Chương trình tổng thể (The Total General Education Curriculum). (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông: Chương trình môn tiếng Anh (The General Education English Curriculum). (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 của Bộ trưởng Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục & Đào tạo [MoET] (1993a). Chương trình môn tiếng Anh – Ban khoa học tự nhiên và Ban khoa học kỹ thuật (English Curriculum for Students Specialized in Science and Technology) (Nối tiếp). Hanoi.
Breen, M. P. (1984). Process syllabuses of the language classroom. In J. C. Brumfit (Ed.), General English syllabus design (pp. 47-60). Pergamon Press.
Broughton, G., C. Brumfit, R. Flawell, P. Hill, & A. Pincas (1978). Teaching English as a foreign language. Routledge & Kegan Paul.
Candlin, C. (1984). Syllabus design as a critical process. In J. C. Brumfit (Ed.), General English syllabus design (pp. 29-46). Pergamon Press.
Đảng Cộng sản Việt Nam [Communist Party of Vietnam – CPV] (1996). Nghị quyết Hội nghị lần thứ hai số 02-NQ/HNTW BCHTW Đảng (khóa VIII) về định hướng chiến lược phát triển khoa học và công nghệ trong thời kỳ công nghiệp hóa, hiện đại hóa và nhiệm vụ đến năm 2000, ngày 24/12/1996 (Resolution of the Second Conference No. 02-NQ/HNTW of the Party Central Committee (VIII tenure) on Strategic Orientation for Science and Technology Development in the Period of Industrialization and Modernization and Tasks up to the Year 2000). https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/van-kien-tu-lieu-ve-dang/hoi-nghi-bch-trung-uong/khoa-viii/nghi-quyet-hoi-nghi-lan-thu-hai-so-02-nqhntw-bchtw-dang-khoa-viii-ve-dinh-huong-chien-luoc-phat-trien-khoa-hoc-va-cong-nghe-668
Đảng Cộng sản Việt Nam [CPV] (2002). Kết luận số 14-KL/TW ngày 26/7/2002, Hội nghị lần thứ sáu Ban Chấp hành Trung ương (khoá IX) về tiếp tục thực hiện Nghị quyết Trung ương 2 khoá VIII, phương hướng phát triển giáo dục - đào tạo, khoa học và công nghệ từ nay đến năm 2005 và đến năm 2010 (Conclusion No. 14-KL/TW Dated July 26, 2002, the 6th Conference of the Central Executive Committee (9th tenure) on Continuing to Implement Resolution of the 8th Central Committee, Orientations for the Development of Education, Training, Science and Technology from now until 2005 and 2010). https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/van-kien-tu-lieu-ve-dang/hoi-nghi-bch-trung-uong/khoa-ix/ket-luan-so-14-kltw-ngay-2672002-hoi-nghi-lan-thu-sau-ban-chap-hanh-trung-uong-khoa-ix-ve-tiep-tuc-thuc-hien-nghi-quyet-652
Darus, S. (2010). The current situation and issues of the teaching of English in Malaysia. Ritsumeikan Studies in Language and Culture, 22(1), 19-27.
Do, H. T. (2007). The role of English in Vietnam’s foreign policy: A brief history. https://worldwide.rs/en/role-english-vietnams-foreign-language-policy-brief-history/
Ellis, R. (1997). The study of second language acquisition. Oxford University Press.
Eurydice (2005). Key data on teaching languages at school in Europe (2005 edition). Eurydice.
Hoang, V. V. (2010). The current situation and issues of the teaching of English in Vietnam. Ritsumeikan Studies in Language and Culture, 22(1), 7-18.
Hoang, V. V. (2015). The development of the ten-year English textbook series for Vietnamese schools under the national foreign language 2020 project: A cross-cultural collaborative experience. VNU Journal of Sciences – Foriegn Studies, 31(3), 1-17. https://js.vnu.edu.vn/FS/article/view/15
Hoang, V. V. (2016). Renovation in curriculum design and textbook development: An
effective solution to improving the quality of English education in Vietnamese schools in the context of integration and globalization. VNU Journal of Sciences:Education Research 32() - https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.3845
Hoang, V. V. (2017). The 2016 national matriculation and general certificate of secondary education English test: A challenge to the goal of foreign languages in Vietnamese schools. VNU Journal of Sciences: Education Research 33() 1-16. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4118
Hoang, V. V. (2018). MoET’s three pilot English language communicational curricula for schools in Vietnam: Rationale, design and implementation. VNU Journal of Foreign Studies, 34(2), 1-25. https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4258
Hoang, V. V. (2020). The roles and status of English in present-day Vietnam: A socio-cultural analysis. VNU Journal of Foreign Studies, 36(1), 1-21. https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4495
Hoang, V. V. (2022). Interpreting MoET’s 2018 general education English curriculum. VNU Journal of Foreign Studies, 38(5), 1-22. https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4866
Kwon, O. (2010). The current situation and issues of the teaching of English in Korea. Ritsumeikan Studies in Language and Culture. 21, 21-34.www.ritsumei.ac.jp/acd/re/k.../RitsIILCS_21.2pp21-34KWON.pdf
Lam, A. S. L. (2005). Language education in China. Policy and experience from 1949. Hong Kong University Press.
Le, V. C. (2015). English language education innovation for the Vietnamese secondary school: The project 2020. In B. Spolsky & K. Sung (Eds.), Secondary school English education in Asia: From policy to practice (pp. 182-200). Routledge.
Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. Wiley.
Lighbown, P. M. & Spada, N. M. (2006). How languages are learned, (3rd edition). Oxford University Press.
Lighbown, P. M. & Spada, N. M. (2013). How languages are learned, (4th edition). Oxford University Press.
Nunan, D. (1991). The learner-centred curriculum (4th printing). Cambridge University Press.
Nunan, D. (1999). Syllabus design (8th impression). Oxford University Press.
Nunan, D. (2003). The impact of English as a global language on educational policies and practices in the Asia-Pecific regions. TESOL QUARTERLY, 3(4), 589-613.
Quốc hội Nước Cộng hòa Xã hội Chủ nghĩa Việt Nam [National Assembly of the Socialist Republic of Vietnam – NAV] (2000). Nghị quyết số 40/2000/NQ-QH10 của Quốc hội: về đổi mới chương trình giáo dục phổ thông (Resolution No. 40/2000/NQ-GH10 on Renovation of the General Education Curriculum). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Nghi-quyet-40-2000-NQ-QH10-doi-moi-chuong-trinh-giao-duc-pho-thong-47231.aspx
Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge University Press.
Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.
Rivers, W. M. (1970). Teaching foreign-language skills. The University of Chicago Press.
Skehan, P. (1989). Individual differences in second-language learning. Edward Arnold.
Stern, H. H. (1967). Foreign languages in primary education: The teaching of second or foreign languages to young children. Oxford University Press.
Sterns, H. H. (2001). Fundamental concepts of language teaching, (11th impression). Oxford University Press.
Strevens, P. (1985). New orientations in the teaching of English, (4th impression). Oxford University Press.
Strevens, P. (1987). The nature of language teaching. In Long, M. H. & J. C. Richards (Eds.), Methodology in TESOL – A book of readings (pp. 10-25). Heinle & Heinle Publishers.
Thủ tướng Chính phủ Nước Cộng hoà Xã hội Chủ nghĩa Việt Nam [Prime Minister of the Socialist Republic of Vietnam – PM] (2001). Chỉ thị về việc đổi mới chương trình giáo dục phổ thông thực hiện Nghị quyết số 40/2000/QH10 của Quốc hội (Directive on the Renovation of the General School Education Curriculum to Implement Resolution No. 40/2000/QH10 of the National Assembly). Số 14/2001 CT-TTg ngày 11 tháng 6 năm 2001.
Thủ tướng Chính phủ Nước Cộng hoà Xã hội Chủ nghĩa Việt Nam [PM] (2008). Đề án “Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020” (Project “Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020”). (Ban hành theo Quyết định số 1400/QĐ-TTg ngày 30 tháng 9 năm 2008).
Thủ tướng Chính phủ Nước Cộng hoà Xã hội Chủ nghĩa Việt Nam [PM] (2025). Nghị quyết số 51/NQ-CP của Chính phủ: Ban hành Chương trình hành động của Chính phủ thực hiện Kết luận số 91-KL/TW ngày 12 tháng 8 năm 2024 của Bộ Chính trị tiếp tục thực hiện Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04 tháng 11 năm 2013 của Ban Chấp hành Trung ương Đảng khóa XI “Về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa hội nhập quốc tế” (Resolution No. 51/NQ-CP of the Government: Promulgating the Government’s Action Program for implementing Conclusion No. 91-KL/TW dated August 12, 2024, of the Politburo, which continues to implement Resolution No. 29-NQ/TW dated November 4, 2013, of the 11th Central Committee of the Communist Party “On fundamental and comprehensive renovation of education and training, meeting the requirements of industrialization and modernization in the context of a socialist-oriented market economy and international integration.”).
https://vanban.chinhphu.vn/?pageid=27160&docid=213158&gidzl=9P5OPrxxuZaiXrjbM-BWDoc1Mcn4vUPaPeOCFq2mvJKrqWWu5EMnPcBKM3f4jR9bCDuDF693KeXhLFRdEG
Tran, V. C. (2014). Giáo dục miền Nam Việt Nam (1954–1975) trên con đường xây dựng và phát triển (Education in South Vietnam (1954-1975) on the Path of Construction and Development). Tạp chí Nghiên cứu và Phát triển (Journal of Research and Development), 7-8, 1-49.
Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [Vietnam Institute of Educational Sciences – VNIES] (1989a). Chương trình tiếng Anh trường phổ thông trung học (Upper Secondary English Curriculum) (Bắt đầu). Vietnam Education Publishing House.
Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES] (1989b). Chương trình tiếng Anh trường phổ thông trung học (Upper Secondary English Curriculum) (Tiếp nối). Vietnam Education Publishing House.
Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES] (1992a). Chương trình môn tiếng Anh trường trung học chuyên ban (English Curriculum for Specialized Upper Secondary Schools) (Bắt đầu) (Dùng cho các ban A, B, C, E và D (ngoại ngữ 2). Unpublished document.
Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES] (1992b). Chương trình môn tiếng Anh trường trung học chuyên ban (English Curriculum for Specialized Upper Secondary Schools) (Tiếp nối) (Dùng cho các ban D và A, B, C học nối tiếp). Unpublished document.
Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES] (2008). Đề án dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020 (Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020). Unpublished document.
Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES] (2012). Tổng kết nghiên cứu về chương trình giáo dục phổ thông Việt Nam từ năm 1945 đến nay (An Evaluative Report on the Development of General Education Curricula from 1945 to the Present). Hanoi.
Vu, H. H. (2025). The shift of the English paper from compulsory to elective status in the national upper secondary school exam in Vietnam: Impacts on teaching and assessment from teachers’ perspective. VNU Journal of Foreign Studies, 41(3), 1-13. https://doi.org/10.63023/2525-2445/jfs.ulis.5411
Yalden, J. (1984). Syllabus design in general education. In J. C. Brumfit (Ed.), General English syllabus design (pp. 13-21). Pergamon Press.