THE ACTION-ORIENTED APPROACH OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES AND APPLICATION IN TEACHING FRENCH IN FOREIGN TRADE UNIVERSITY

Do Thi Thu Giang1,
1 Foreign Trade University

Main Article Content

Abstract

The action-oriented approach to teaching foreign languages ​​emerged in the 90s of the last century and was for the first time mentioned in the Common European Framework of Reference for Languages. Today, this approach guides the teaching and learning of foreign languages of several training establishments. In this context, our article aims to take stock of some pedagogical principles of the action-oriented approach in teaching languages that the author has synthesized from certain French documents, and at the same time, to go through the practical application of this approach in teaching French at a number of universities in Vietnam, especially the author presents in depth an experiment on applying the action-oriented approach in teaching French at Foreign Trade University where the author teaches. This aims to contribute a communication on the action-oriented approach and to justify its effectiveness, thus highlighting the need for its implementation in teaching foreign languages in Vietnam to align with the new trend in the world.

Article Details

References

Beacco, J. C. (2008). Tâches ou compétences? Le Français dans le Monde, 357, 33-35.
Bourguignon, C. (2009). L’apprentissage des langues par l’action. In M. L. Lions-Olivieri, P. Liria & L. Lacan (Eds.), L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues (pp. 49-77). Diffusion FLE et Editions Maison des langues.
Bùi, T. T. H. (2022). Elaboration d’une approche pédagogique basée sur la perspective actionnelle pour l’enseignement du français du tourisme aux étudiants de français du Département de Français de l’Université de langues et d’études internationales – Université Nationale du Vietnam à Hanoi (Xây dựng phương pháp sư phạm theo đường hướng hành động để giảng dạy tiếng Pháp du lịch cho sinh viên tiếng Pháp của Khoa Ngôn ngữ và văn hóa Pháp – Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội) [Luận án tiến sĩ chưa công bố]. Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội.
Caws, C. (2021, April 9). Regard sur l’approche actionnelle en apprentissage-enseignement du français; Tâches, communications, (inter)actions. emdl,us. Retrieved May 25, 2022, from https://emdl.us/regard-sur-lapproche-actionnelle-en-apprentissage-enseignement-du-francais-taches-communications-interactions/
Conseil de l’Europe. (2001). Cadre Européen Commun de Référence pour les langues: Apprendre, Enseigner, Evaluer. Didier.
Darabos, Z. (2009). Mise en place d’une méthode de FLE basée sur l’approce actionnelle dans un lycée hongrois. In M. L. Lions-Olivieri, P. Liria & L. Lacan (Eds.), L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues (pp. 157-180). Diffusion FLE et Editions Maison des langues.
Demailly, A. (2004). Herbert Simon et les sciences de conception. Editions l’Harmattan.
Đỗ, Q. H. (2019). Enseignement de l’exposé oral du guide touristique vietnamien francophone comme genre discursif et par les situations-problèmes (Dạy thuyết trình cho hướng dẫn viên du lịch tiếng Pháp theo phương pháp tiếp cận bằng loại hình diễn ngôn và thông qua các tình huống-vấn đề) [Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Hà Nội & Trường Đại học công giáo Louvain]. DIAL.pr. https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/object/boreal:218637
Gonzálet-Lloret, M., & Ortega, L. (Eds.) (2004). Technology-mediated TBLT: Researching technology and tasks. John Benjamins Publishing Company
Griggs, P. (2009). A propos de l’articulation entre l’agir de l’usage et l’agir de l’apprentissage dans une approche actionnelle: une perspective sociocognitive. In M. L. Lions-Olivieri, P. Liria & L. Lacan (Eds.), L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues (pp. 79-100). Diffusion FLE et Editions Maison des langues.
Jacquin, M. (2012, January 5). L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues. Le réseau EdCan. Retrieved June 7, 2021, from https://www.edcan.ca/articles/lapproche-actionnelle-dans-lenseignement-des-langues-etrangeres/?lang=fr
Nguyễn, Q. T. (2018). Đường hướng hành động: Một đường hướng lý thuyết mới hay đường hướng giao tiếp phát triển nâng cao? Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, 34(1), 202-212. https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4238
Nguyễn, T. M. D. (2020). La pédagogie du projet appliquée à l’enseignement du français du marketing à l’Université Thuong mai (Áp dụng phương pháp dự án vào việc giảng dạy tiếng Pháp marketing tại trường Đại học Thương mại) [Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội]. Repository. http://repository.vnu.edu.vn/handle/VNU_123/100822
Nguyễn, T. T. (2022). Elaboration d’un programme de français selon la perspective actionnelle destiné aux étudiants de l’Académie de la Police populaire (Xây dựng chương trình tiếng Pháp theo đường hướng hành động dành cho sinh viên Học viện Cảnh sát nhân dân) [Luận án tiến sĩ chưa công bố]. Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội.
Proulx, J. (2004). Apprentissage par projet. Presses de l’Université du Québec.
Puren, C. (2006). De l’approche communicative à la perspective actionnelle. Le Français dans le Monde, 347, 37-40.
Riquois, E. (2019). L’approche actionnelle. gfen (Groupe français d’éducation nouvelle – Secteur Langues). Retrieved November 11, 2021, from https://www.gfen-langues.fr/activites/RDV/approcheactionnelle_Riquois.pdf