Chuyển mã ngôn ngữ trong dạy và học ngoại ngữ

Trịnh Cẩm Lan1,
1 Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, ĐHQGHN

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt


Bài viết đề cập đến một hoạt động phổ biến trong dạy và học ngoại ngữ, đó là chuyển mã ngôn ngữ. Cơ sở lý thuyết của chuyển mã trong dạy và học ngoại ngữ được đề cập thông qua sự đối lập giữa hai quan điểm về vai trò của tiếng mẹ đẻ (L1) trong lớp học ngoại ngữ (L2). Trên cơ sở thừa nhận vai trò tích cực của L1 trong lớp học L2, thông qua việc tổng quan những nghiên cứu về vai trò, chức năng của L1 trong lớp học L2, bài viết đi đến khẳng định chuyển mã ngôn ngữ cần thiết phải được xem như một chiến lược dạy - học hiệu quả, đặc biệt là trong những giai đoạn học tập đầu tiên.


Chi tiết bài viết

Tài liệu tham khảo

[1] Pieter Muysken, Mixed codes, Handbooks of Multilingualism and Multilingual Communication, Mouton de Gruyter-Berlin-New York, 2007.
[2] Poplack, S. & Sankoff, D., Code Switching, In Sociolinguistics: An International Handbook of the Science of Language and Society, Vol. 2, Berlin, Walter de Gruyter, 1988.
[3] Sarah G. Thomason, Language Contact: an introduction, Georgetown University Press, 2001.
[4] Cook, V., Using the first language in the classroom, Canadian Modern Language Review, 2001.
[5] Malik Ajmal Gulzar, Code switching: Awareness about it’s utility in bilingual classroom, Bulletin of Education and Research, Vol. 32, No. 2, 2001.
[6] Badrul Hisham Ahmad, Teachers’ code switching in classroom instructions for low English proficcient learners, Journal of English language teaching, Vol. 2, No. 2, 2009.
[7] Liaqual Iqbal, Linguistic Features of code switching: a study of Urdu/English bilingual teachers’ classroom interaction, International Journal of Humanities and Social Sciences, Vol. , No. 14, 2011.
[8] Macaro, E., Analysing student teachers’ code switching in foreign language classroom: Theory and decision making, Modern Language Journal, No. 85, 2001.
[9] Tao Guo 2010, Students' strategic reaction to their teachers' code-switching behaviours: evidence from Chinese university EFL learners, [online] Available: http://education.ox.ac.uk, 2006.
[10] Azam Janshidi & Mahdieh Navehabrahim, Learners use of code switching in English as foreign language classroom, Australian Journal of Basic & Applied Sciences, 2013.
[11] Schweers, C.W.Jr., Using L1 in L2 classroom, The English Teaching, Forum, 37 (2) [online] Available: http://exchanges.state.gov.forum/vol37/no2/p6, December 12, 2006.
[12] Olcay Sert, The functions of code switching in ELT classroom, Internet TESL Journal, Vol. 11, No. 8, 2005.
[13] Abdur Rehman Tarig, Functions of code switching in Bilingual classroom, Research on Humanities and Social Sciences, Vol. 3, No. 14, 2013.
[14] Mohamed El Mamoun Magid et al, Code switching as an Interactive Tool in ESL classroom, Journal of English Linguistics Research, Vol. 2, No. 2, 2013.
[15] Engku Haliza Ibrahim et al, Code switching in English as a foreign language classroom: Teachers’ attitudes, Journal of English Language Teaching, Vol. 6, No. 7, 2013.
[16] Susan Pollard, The Benefit of Code Switching within a Bilingual Education Program, Honors Projects, Paper 2, http://digitalconmmons.iwu.edu/hispstu_honproj/22002.