The Development of the Ten-Year English Textbook Series for Vietnamese Schools under the National Foreign Language 2020 Project: A Cross-Cultural Collaborative Experience
Nội dung chính của bài viết
Tóm tắt
This paper attempts to give an account of the cross-cultural collaborative project between Vietnamese textbook writers and those of MacMillan Education and Pearson Education – two leading international second/foreign language textbook publishers – in producing the ten-year English textbook series for Vietnamese schools under the National Foreign Language 2020 Project. The paper is organized around three parts. Part one provides backgrounds to and bases for developing the textbook series. Part two describes in some detail the cross-cultural textbook development process the Vietnamese textbook writers and their collaborative colleagues of MacMillan Education and Pearson Education have been undertaking in developing the textbook series. Part three gives a résumé of what has been discussed, points out the advantages of the cross-cultural collaboration in producing the textbook series, and argues for a close collaboration between local textbook writers and writers who speak English as their mother tongue in producing high quality English textbooks that are suited to the general educational system of Vietnam.
Keywords: Cross-cultural collaborative experience, textbook development, 2020 Project, three pilot English curricula, VNFLPF, CEFR, 20-step workflow.
Chi tiết bài viết
Tài liệu tham khảo
[2] Viện khoa học Giáo dục Việt Nam (2008). Đề án dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020. Hà Nội – 2008.
[3] Viện khoa học Giáo dục Việt Nam (2012). Tổng kết nghiên cứu về chương trình giáo dục phổ thông Việt Nam từ năm 1945 đến nay. Hà Nội - 12/2012.
[4] Thủ tướng Chính phủ (2008), Đề án “Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008 – 2020”. (Ban hành theo Quyết định số 1400/QĐ-TTg ngày 30 tháng 8 năm 2008).
[5] Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR) (2001). Cambridge: Cambridge University Press.
[6] Hoàng Văn Vân (2010). The Current Situation and Issues of the Teaching of English in Vietnam. Ritsumikan Studies in Language and Culture, Vol. 22 No.1. Pp. 7-18.
[7] Hoàng Văn Vân (2011). The Role of Textbooks in the Implementation of the National Project “Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020”. Proceedings of the International Conference on Textbooks for the 21th Century. Reprinted in Khoa học Ngoại ngữ, Số 30, Năm 2012. Trang 75-89.
[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2010). Chương trình tiếng Anh thí điểm tiểu học. (Ban hành theo Quyết định số 3321 ngày 12 tháng 8 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2012a). Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh thí điểm cấp trung học cơ sở. (Ban hành theo Quyết định số 01/QĐ-BGDĐT ngày 03 tháng 01 năm 2012 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2012b). Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh thí điểm cấp trung học phổ thông. (Ban hành theo Quyết định số 5209/QĐ-BGDĐT ngày 23 tháng 11 năm 2012 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2014). Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam. (Ban hành theo Thông tư số 01/2014/TT-BGDĐT ngày 24 tháng 1 năm 2014 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
[12] MacKay, S. (2002). Teaching English as an International Language. Oxford: Oxford University Press.
[13] Preston, D. R. & R. W. Shuy (1988). Varieties of American English – Teacher’s Handbook. Revised Edition. English Language Programs Division. Bureau of Educational and Cultural Affairs. U.S. Information Agency. Washington D.C. 20547.
[14] Strevens, P. (1985). New Orientations in the Teaching of English. Fourth Impression. Oxford: Oxford University of English.
[15] Richards, J. C. (1995). Easier Said than Done: An Insider’s Account of a Textbook Project. (In) Getting Started: Material Writers on Materials Writing. Hidalgo, A. C., D. Hall and G. M. Jacobs (Eds.). Singapore: SEAMEO Regional Language Centre. Pp. 95-134.
[16] Gonzales, A. B. (1995). ESL Materials for Philippines Use in Primary and Secondary Schools: Across Three Paradigmatic Generations. (In) Getting Started: Material Writers on Materials Writing. Hidalgo, A. C., D. Hall and G. M. Jacobs (Eds.). Singapore: SEAMEO Regional Language Centre. Pp. 1-7.