Tìm hiểu giá trị văn học trong tài liệu giảng dạy Tiếng Anh

Trần Thị Nga, Lê Thị Hoàn

Main Article Content

Abstract

Tóm tắt: Bài viết đặt trọng tâm tìm hiểu những giá trị văn học trong giáo trình giảng dạy ngoại ngữ nói chung và giảng dạy tiếng Anh nói riêng. Đây là một trong những nguồn tài liệu phong phú mà giáo viên có thể sử dụng để tăng cường và phát triển kiến thức cũng như kỹ năng cho người học. Hiện nay, việc đưa các ngữ liệu văn học vào giáo trình giảng dạy tiếng Anh là một xu hướng phổ biến. Các tác phẩm hoặc trích lược tác phẩm văn học luôn chứa đựng những giá trị về văn hóa, ngôn ngữ lớn lao và là ngữ liệu lý thú phát triển các kỹ năng ngôn ngữ cho sinh viên. Để minh họa, bài viết tiến hành phân tích một trích lược tác phẩm văn học trong giáo trình dạy ngoại ngữ nhìn từ góc độ giá trị văn hóa và ngôn ngữ. Cuối cùng, bài viết cũng đưa ra một số tiêu chí giúp giáo viên có thể chọn lựa những tác phẩm văn học phù hợp với đối tượng giảng dạy của mình.

Từ khóa: văn học, văn hóa, nét văn hóa, yếu tố ngôn ngữ.

Article Details

References

[1] Moody, H. L., “Approaches to the study of literature: a practitioner’s view” in C. J. Brumfit (ed.), Teaching Literature Overseas: Language-based Approaches, Pergamon, Oxford,1983.
[2] Brown, H. D., Principles of Language Learning and Teaching, Prentice Hall Regents, N. J., Englewood Cliffs, 1994.
[3] Du, R., Literature in English: an integral part of the EFL curriculum, English Teaching Forum, 24, 4 (1986) 23.
[4] Marckwardt, A. H., The Place of Literature in the Teaching of English as a Second or Foreign Language, The University Press of Hawaii, Honolulu, 1978.
[5] [5] Stern, S. L., Expanded dimensions to literature in ESL/EFL: an integrated approach, English Teaching Forum 25, 4 (1987) 47.
[6] Gwin, T., “Language skills through literature, English Teaching Forum 28, 3 (1990) 10.
[7] Truitt, T., Bringing English to life, Teacher's Edition 8 (2002) 8.
[8] Le Thi Anh Phuong, Entering the Garden of love, Teacher's Edition 11 (2003) 40.
[9] Tran Thi Nga, Teaching Maugham’s ‘The Luncheon’, Teacher's Edition 12 (2003) 50.
[10] Nault, D., Using world literatures to promote intercultural competence in Asean EFL learners, The Asean EFL Journal Quarterly 8, 2 (2006) 132.
[11] Nguyen Thi Thom Thom, Using literary texts in ELT, Paper presented at the 5th National VTTN English Language Teaching Conference: Challenges and Change in English Language Teaching. British Council, Vietnam, Hanoi, January, 2009.
[12] Gajdusek, L., “Toward wider use of literature in ESL: why and how.” TESOL Quarterly 22 (1988) 227.
[13] Sage, H., Incorporating Literature in ESL Instruction, Prentice Hall.Englewood Cliffs,1987.
[14] Carter, R., and Long, M. N. Teaching Literature, Longman, N. Y, 1991.
[15] Allen, E. D., and Valette, R. M. Classroom Techniques: Foreign Languages and English as a Second Language, Harcourt Brace Jovanovich, INC., N. Y, 1977.
[16] Slater, S., Being more adventurous with literature in ESL classroom, Prospect 3, 3 (1988). 325.
[17] Spack, R., Literature, reading, writing, and ESL: bridging the gaps, TESOL Quarterly 19, 4 (1985) 703.
[18] McKay, S., Literature in the ESL classroom, TESOL Quarterly 16 (1982) 529.
[19] Widdowson, H. D., Stylistics and the Teaching of Literature, Longman, London,1984.
[20] Zughoul, M. R., English departments in Third world Universities: language, linguistics, or literature, English Teaching Forum 24, 4 (1986) 10.
[21] John, J., Language versus literature in University English Departments, English Teaching Forum 24, 4 (1986)18.
[22] Krsul, L., Teaching literature at the University level, English Teaching Forum 24, 2 (1986) 9.
[23] Saitz, R. L., and Kopec, J. M. Milestones. Little, Brown and Company, Boston, 1987.
[24] Soars, L. and Soars, J., New Headway: Elementary Student's Book (The New Edition), Oxford University Press, Oxford, 2003.
- New Headway: Pre-Intermediate Student's Book (The New Edition), Oxford University Press, Oxford, 2005.
- New Headway: Intermediate Student's Book (The New Edition), Oxford University Press, Oxford, 2005.
[25] Hutchinson, T., LifeLines Elementary Student's Book, Oxford University Press, Oxford, 1999.
- LifeLines Pre-Intermediate Student's Book, Oxford University Press, Oxford, 1997.
- LifeLines Intermediate Student's Book, Oxford University Press, Oxford, 1999.
[26] Roberts, P., The Roberts English Series: a Linguistics Program, Harcourt, Brace & World, Inc., New York, 1966.
[27] Walker, L., Creative ideas for the TESOL classroom, Teacher's Edition, 5 (2001) 8.
[28] Wells, J. and Walker, L., Songs in the TEFL classroom, Teacher's Edition, 5 (2001) 38.
Baurain, B., Family - Lesson File, Teacher’s Edition 8 (2002) 40.