The role of English in the internationalization of higher education in Vietnam

Hoàng Văn Vân1,
1 University of Languages and International Studies, Vietnam National University, Hanoi

Main Article Content

Abstract

The aim of this paper is to discuss the role of English in the internationalisation of higher education in Vietnam. The paper begins with exploring the concepts of “internationalization” and “globalisation” and discussing their impacts on higher education. Then it attempts to point out the opportunities internationalisation and globalization bring to the Vietnamese higher education and the challenges the Vietnamese higher education may experience
as a result of internationalisation and globalisation. Having explored the above issues, the paper turns to a discussion of the roles of English in the internationalisation of higher education in Vietnam. Then it takes a brief look at the current state of English language teaching and learning at
Vietnamese tertiary level, presenting some false expectations concerning the required output level of English as a subject. In the concluding section, the paper argues that as internationalisation of higher education is becoming an inevitable tendency, English will have more roles to play in Vietnam. This will call for a new vision for teaching and research, creating real needs for researchers, educational administrators, foreign language planners and English teachers to rethink of the roles of English in the development of higher education in Vietnam so that English will become our real window to the world of science, technology and human intellectual essence. 

Article Details

References

[1] Ratananukul, P.(2006). Internationalisation of Higher Education. In Hanoi Forum on Higher Education in the 21ss Century: Program and Proceedings. Hanoi: VNU, Hanoi Publishing House.
[2] Crystal, D. (1997) English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press
[3] Đỗ Huy Thịnh (1999). Foreign Language Education Policy in Vietnam: The Emergence of English and Its Impact on Higher Education. In Partnership and Interaction: Proceedings of the Fourth International Conference on Language and Development, Hanoi, Vietnam. October, 13 – 15, pp. 29 – 42.
[4] Hoàng Văn Vân. Về nhu cầu học tiếng Anh của sinh viên Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học – ĐHQGHN. 2007
[5] Phillips, M. K. & Shettlesworth C. C. (1987). How to Arm Your Students: A Consideration of Two Approaches to Providing Materials for ESP. In Methodology in TESOL: A Book of Readings. Long, M. H. & J. C. Richards (Eds.). Massachusetts: Heinly & Heinly Publishers.
[6] Tickoo, M. L. (1987). Ideas and Practice in Statelevel Syllabuses: An Indian Perspective. In Language Syllabuses: State of the Art. Tickoo, M. L. (Ed.). Anthology Series 18. Singapore: SEAMEO Regional Language Centre, pp. 110- 146.
[7] Hoàng Văn Vân (2008). Nghiên cứu thực trạng dạy và học tiếng Anh ở các trường đại học và cao đẳng Việt Nam (Đề án nghiên cứu theo đặt hàng của Bộ Giáo dục và Đào tạo).
[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2002). Các văn bản pháp luật về đào tạo sau đại học (Tài liệu lưu hành nội bộ, tái bản có bổ sung), Hà Nội.
[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2009). Quy chế đào tạo trình độ thạc sĩ. (Ban hành theo Quyết định số 45/2008/QĐ-BGDĐT, ngày 5 tháng 8 năm 2008).
[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2009). Quy chế đào tạo trình độ tiến sĩ. (Ban hành theo Thông tư số 10/2009/TT-BGDĐT, ngày 07 tháng 5 năm 2009).
[11] Hoàng Văn Vân (2007). Teaching Foreign Languages as a subject at tertiary level in Vietnam: Which register should we teach, general, academic, or a combination of the two? Plenary paper presented at the Conference: TESOL in the Internationalization of Higher Education in Vietnam held at the University of Hanoi, May, 12th, 2007.
[12] Thủ tướng Chính phủ (2008). Đề án “Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008 – 2020 (Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020). (Ban hành theo Quyết định số 1400/QĐ-TTg ngày 30 tháng 9 năm 2008).
[13] Halliday, M. A. K. (1989). Some Grammatical Problems in Scientific English. (In) Australian Review of Applied Linguistics: Genre and systemic functional studies, pp. 14 – 37.
[14] Phillipson, R. (1997). Linguistic Imperialism. Oxford: Oxford University Press.