Correlation between interest in learning English and some affecting factors and predictions for secondary – school students’ interest in learning English

Nguyễn Xuân Long

Main Article Content

Abstract

A survey of 691 students from four urban and suburban secondary schools in Hanoi City and Vinh Phuc Province has revealed that both subjective and objective factors affect secondary students’ interest in learning English. Among these factors, the aptitude and strategies of learning English are the two subjective factors that have the most significant impact. If subjective and objective factors are coordinated, this combination will increase the possibility of prediction for levels of interest among secondary – school students in learning English.

Article Details

References

[1] Lê Thị Bừng (2008). Những thuộc tính điển hình của nhân cách. Hà Nội: NXB ĐHSPHN.
[2] Côvaliốp, A.G. (1971). Tâm lý học cá nhân. Hà Nội: NXB Giáo dục.
[3] Vũ Dũng (2009). Từ điển Tâm lý học. Hà Nội: NXB Từ điển Bách khoa.
[4] Nguyễn Kế Hào, Nguyễn Quang Uẩn (2008). Giáo trình Tâm lý học lứa tuổi và tâm lý học sư phạm. Hà Nội: NXB ĐHSPHN.
[5] Trần Hữu Luyến. (2008). Cơ sở Tâm lý học dạy ngoại ngữ. Hà Nội: NXB ĐHQGHN.
[6] Petrovxki, A.V. (1982). Tâm lý học trẻ em và tâm lý học sư phạm. Hà Nội: NXB Giáo dục.
[7] Rudich (1980). Tâm lý học. Hà Nội: NXB Thể dục-Thể thao.
[8] Sukina, G.I. (1971). Vấn đề hứng thú trong khoa học giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục.
[9] Entwhistle, N. J. & Ramsden, P. (1983). Understanding student learning. London: Croom Helm.
[10] Feurstein, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. Baltimore: University Park Press.
[11] Piaget, J. (1940). The mental development of the child. In D. Elkind (Ed.), Six psychological studies. New York: Randam House.
[12] Nguyễn Xuân Long (2012). Thực trạng hứng thú học tiếng Anh của học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Tâm lý học, số 10, tr. 79-87.
[13] Nguyễn Xuân Long (2012). Thực trạng hứng thú học tiếng Anh của học sinh trung học cơ sở biểu hiện qua cảm xúc. Tạp chí Tâm lý học, số 11, tr. 73 -82.
[14] Nguyễn Xuân Long (2012). Thực trạng hứng thú học tiếng Anh của học sinh trung học cơ sở biểu hiện qua hành động. Tạp chí Tâm lý học, số 12, tr. 66-77.
[15] Nguyễn Xuân Long (2012). Một số nhân tố khách quan tác động hứng thú học tiếng Anh của học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 9, tr. 134-141.
Nguyễn Xuân Long (2013). Một số nhân tố chủ quan tác động đến hứng thú học tiếng Anh của học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, số 302 kì 2 (1/2013), tr.16-18.