Vietnamese Students’ Perception of Speech Acts in Korean Questions (Based on the Dialogue of Korean Television Dramas)

Hoang Thi Yen1,
1 University of Languages and International Studies, Vietnam National University, Hanoi

Main Article Content

Abstract

The article explores the perception of the speech acts in Korean questions of Vietnamese students of Korean (based on the dialogue from the script of Korean television dramas). For this purpose, experimental investigation and comparison with the perception of native speakers have been carried out. The article explains the basic reasons which limit the perception of these speech acts of Vietnamese students and proposes solutions in order to enhance the quality of Korean teaching and learning using the communicative approach.

Article Details

References

[1] Võ Đại Quang, So sánh đối chiếu các kiểu câu hỏi chính danh tiếng Anh và tiếng Việt trên bình diện ngữ nghĩa- ngữ dụng, luận án tiến sĩ khoa học ngữ văn, ĐH KHXH &NV, ĐHQGHN, Bộ GD&ĐT, Hà Nội, 2000.
[2] George Yule, Dụng học, một số dẫn luận nghiên cứu ngôn ngữ, Đại học tổng hợp Oxford, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, 1997.
[3] Lee Hae Young (chủ biên), Nghiên cứu ngôn ngữ trung gian của người học tiếng Hàn-한국어학습자의 중간언어 연구, Tuyển tập nghiên cứu giáo dục tiếng Hàn- 한국어 교육연구총서, Communication Books-커뮤니케이션 북스. , 2005.
[4] Park Young Soon, Ngữ pháp ngữ nghĩa học tiếng Hàn-한국어 문장 의미론, Nhà xuất bản Park I Jeong박이정 출판사, 2001.
[5] Lee Hae Young, Báo cáo kết quả nghiên cứu về quá trình thay đổi dạng thái hành vi phỏng đoán của người học tiếng Hàn-한국어 학습자의 추측 양태 습득의 변이에 대한 과정 중심 연구 결과보고서. Quĩ nghiên cứu Hàn Quốc -한국연구재단. (KRF-2009-327-B00686), 2009.