LEARNING STYLES OF CHINESE AS A SECOND FOREIGN LANGUAGE: A CASE OF ENGLISH-MAJORED STUDENTS AT BANKING UNIVERSITY OF HO CHI MINH CITY

Luu Hon Vu1,
1 Faculty of Foreign Languages, Banking University HCMC, 36 Ton That Dam, District 1, Ho Chi Minh city, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This article studies the learning styles of Chinese as a second foreign language of English-majored students at Banking University of Ho Chi Minh City. Based on Reid’s learning style theory (1984), we conducted a questionnaire survey with 205 students. The results show that students’ learning styles all belong to the main learning styles, in which students prefer the auditory learning style. Gender, time spent studying Chinese and regions do not affect students’ learning styles. Students of younger ages will prefer the auditory learning style. The more students are inclined to kinesthetic type of learning, the higher their academic performance will be.

Article Details

References

Chen, T. X. (2015). Meiguo daxue Hanyu xuexizhe xuexi fengge qingxiangxing yanjiu – Yi Meiguo Nankaluolaina Daxue he Zuozhiya Zhouli Daxue wei li. Bijiao Jiaoyu Yanjiu, 37(12), 16-23. doi:CNKI:SUN:BJJY.0.2015-12-003
Cheng, Zh. J. (2014). Jiyu SPSS ruanjian de Hanyu chu gaoji liuxuesheng xuexi fengge de duibi yanjiu. Xiandai Yuwen (Yuyan yanjiuban), (12), 67-71. doi:CNKI:SUN:YWLY.0.2014-12-022
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford University Press.
Fang, M. (2013). Taiguo xuesheng Hanyu xuexi fengge ji qi xuexi xiaoguo yanjiu [Master’s thesis, Shanghai Shifan Daxue]. CNKI.
Gass, S., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition: An introductory course (3rd Edition). Routledge.
Lưu, H. V. (2017). Động cơ học tập ngoại ngữ thứ hai – tiếng Trung Quốc của sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh, Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, 33(2), 146-154. https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4148
Lưu, H. V. (2019). Chiến lược học tập ngoại ngữ thứ hai – tiếng Trung Quốc của sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh. Trong Hội Ngôn ngữ học Việt Nam (Ed.), Ngôn ngữ Việt Nam trong bối cảnh giao lưu, hội nhập và phát triển (tr. 1017-1024). Nhà xuất bản Dân trí.
Lưu, H. V. (2020). Quan niệm học tập ngoại ngữ thứ hai – tiếng Trung Quốc của sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh, Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, 36(5), 137-150. https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4614
Reid, J. M. (1984). Perceptual learning style preference questionnaire. In J. M. Reid (Ed.), Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 202-204). Heinle & Heinle Publishers.
Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL Students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-110. https://doi.org/10.2307/3586356
Wang, X. Y. (2017). Hanyu xuexi fengge diaocha yanjiu – Yi Shanghai Jiaotong Daxue Hanyu Huoji Jiaoyu Zhongxin liuxuesheng wei li. Xiandai Yuwen (Xueshu zongheban), (06), 142-146. doi:CNKI:SUN:YWCZ.0.2017-06-055
Wintergerst, A. C., DeCapua, A., & Verna, M. A. (2003). Conceptualizing Learning Style Modalities for ESL/EFL Students. System, 31(1), 85-106. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00075-1
Wu, S. N. (2009). Xiongyali xuesheng de xuexi fengge ji qi dui Hanyu ketang huodong pianhao de yingxiang. Guoji Hanyu Jiaoyu, (04), 51-60. doi:CNKI:SUN:GHJY.0.2009-04-009
Yang, Zh. L. (2012). Chenggong Hanyu xuexizhe de xuexi celue ji xuexi fengge yanjiu [Master’s thesis, Shandong Daxue]. CNKI.
Yin, J. Y. (2019). Yini lai Hua liuxuesheng Hanyu xuexi fengge yu chengji xiangguanxing yanjiu – Yi Shanghai Waiguoyu Daxue wei li [Master’s thesis, Shanghai Waiguoyu Daxue]. CNKI.