Phản hồi bài viết từ bạn học: Từ lý luận tới thực tiễn áp dụng

Nguyễn Thị Thu Hằng

Main Article Content

Abstract

Tóm tắt: Trong phương pháp dạy viết định hướng quá trình, phản hồi từ bạn học đóng một vai trò quan trọng. Mặc dù vậy, các nghiên cứu về hiệu quả phản hồi bài viết cho sinh viên ngôn ngữ cũng như mong đợi của sinh viên về cách thức phản hồi từ bạn học hiện nay không nhiều. Trên cơ sở tìm hiểu hiệu quả thực tiễn áp dụng hình thức phản hồi từ bạn học đang được áp dụng ở khoa Sư phạm tiếng Anh, trường Đại học Ngoại ngữ - ĐHQG Hà Nội, người nghiên cứu đã đưa ra các đề xuất nhằm nâng cao hiệu quả của hình thức phản hồi hiện đang được áp dụng. Để đạt được các mục đích nghiên cứu, đề tài đã áp dụng phương pháp nghiên cứu định tính và phương pháp nghiên cứu định lượng, thực hiện thông qua ba công cụ điều tra là phiếu điều tra, phân tích bài viết sinh viên và phỏng vấn giáo viên dạy viết.

Từ khóa: Phản hồi từ bạn học, phản hồi bài viết, bài viết.

Article Details

References

[1] Hairston, M. & Keene, M. (2003). Successful Writing. (5th ed.). New York: WW Norton & Co.
[2] Ferris, D.R. (2002). Treatment of Error in Second Language Student Writing. Michigan: The University of Michigan Press.
[3] Keh, C.L. (1990). Feedback in the Writing Process: A Model and Methods for Implementation. ELT Journal, 44 (4), 294-304.
[4] Joe, L. (2006). A process approach to feedback in Writing. Retrieved February 11, 2012, from http://sunzi1.lib.hku.hk/hkjo/view/10/1000038.pdf.
[5] Mangelsdorf, K. & Schlumberger, A. (1992). ESL student response stances in a peer-review task. Journal of second language writing, 1(3), 235-254.
[6] Wood, J. M. (2000). A marriage waiting to happen: Computers and process writing. Retrieved December 20, 2005, from http://www.w3.org/TR/REC-html40.
[7] Tsui, A. B. & Ng, M.(2000). Do secondary L2 writers benefit from peer comments? Journal of Second Language Writing, 9(2) pp. 147-170.
[8] Jacobs, G. (1987). First experiences with peer feedback on compositions: Student and teacher reaction. Pergamon Journals Ltd., 15(3), 325-333.
[9] Naumoska, B. (2009) Using Writing in L2 Acquisition – Peer Review in the ESL Writing Class (Part 2). Retrieved December 1, 2011, from http://www.britishcouncil.org/serbia-elta-newsletter-2009-july-feature_articles-naumoska-2.doc.
[10] Bartram, M. & Walton, R. (1991, reprinted 1994). Correction. Mistakes Management: A positive Approach for Language Teacher. London: Language Teaching Publications.
[11] Urzua, C. (1987) “You stopped too soon”: Second language children composing and revising, TESOL Quarterly, 21(2), 279-304.
[12] Berg, E. C. (1999). The effects of trained peer response on ESL student’s revision types and writing quality. Journal of second language writing, 8(3), 215-241.
[13] Coffin, C., Curry, M., Goodman, S., Hewings, A., Lillis, T., and Swann. J. (2003). Teaching Academic Writing: A Toolkit for Higher Education. London and New York: Routledge.
[14] Leki, I. (1990). Potential problems with peer responding in ESL writing classes: CATESOL Journal 3, 5 -17.
[15] Baechle, C. L., & Lian, M. G. (1990). The effects of direct feedback and practice on metaphor performance in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 23, 451-455. Frankel, J.R., & Wallen, N.E. (1996). How to design and evaluate research in education. (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
[16] Fathman, AK. & Whalley, E. (1990). Teacher Response to Student Writing: Focus on Form versus Content. In B. Kroll (ed.), Second Language Writing. Cambridge University Press.
[17] Ur, P. (1996). Unit five: Giving Feedback on Writing. A course in Language Teaching - Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Sommers, N. (1982). Responding to student writing. College Composition and Communication 33(2), 148-156